Resultaten
vr 20 dec 2019

Snel communiceren met meer impact door geluid

Joris Tillmans is samen met Willem Vonken eigenaar van E J J I dat strategische audio maakt en gevestigd is in de Apparatenfabriek. E J J I zet muziek en geluid in om een bewust gekozen gevoel of reactie bij mensen op te wekken, bijvoorbeeld in commercials of tijdens evenementen.

Tijdens de opening van de Dutch Design Week in 2019 heeft E J J I audio ingezet om bezoekers in een ontspannen, maar hyper gefocuste mindset te krijgen. “Onder andere door slimme inzet van geluid was het publiek er met de aandacht bij tijdens de opening. We hebben daarvoor audio ingezet die eerder voelbaar dan hoorbaar was voor het publiek, via speakers die boven de mensen hingen. Het effect was dat het geluid voelt als mist, je zit er echt in”, vertelt Joris met een lach.

Snelle communicatie via geluid

"Muziek en audio hebben enorm veel kracht op ons onbewuste, waarmee je de beleving van mensen kan versterken of dingen kunt verduidelijken”, geeft Joris aan. Met geluid tunes op het juiste moment kan je in heel weinig tijd iets aan mensen overbrengen. Uit onderzoek weten we dat geluid het snelst wordt verwerkt in je hersenen, veel sneller dan licht (beeld). Het beeld wordt eigenlijk dus gekleurd door het geluid dat dus al eerder geland is in je brein. “Als mensen naast een beeldmerk ook een geluid merk horen is de emotionele impact 1200% groter”, geeft Joris aan. "Dat maakt het verschil tussen iets voor kennisgeving aannemen, of je er echt mee willen associëren."

Sonic branding in opkomst

Digitale apparaten worden steeds vaker via spraak aangestuurd, in plaats van aanraking. Bedrijven en merken communiceren echter nog voornamelijk via beeld met hun doelgroepen. Als er minder naar het scherm gekeken wordt moeten merken ook gaan communiceren via geluid, dan moet het logo en de marketing ook hoorbaar zijn. “Goedgekozen audio kan een merk voelbaar maken voor mensen”, aldus Joris. Dat noemt men in vaktermen Sonic Branding of Audio Branding, dat is iets waar E J J I veel mee bezig is. E J J I helpt bedrijven om herkenbaar te zijn via geluid.

Studio in De Apparatenfabriek

E J J I heeft een studio in De Apparatenfabriek met digitale en analoge geluidsbronnen. Ze maken geluid in opdracht en werken veel samen met andere creatieve makers als deel product van een grotere productie. Daarom werken ze vaak in flexibele teams, wereldwijd. “Ik ben dol op Strijp-S, het grootse spreekt me aan, maar ook bijvoorbeeld de groene toren (Trudo Toren) die gebouwd wordt. We werken al veel samen met mensen op Strijp-S, maar werken ook veel met mensen uit het buitenland”.

Met geluid de zorg verbeteren

Wat zou je nog allemaal kunnen verbeteren door inzet van strategische audio? E J J I is geïnteresseerd in de zorg, daar ziet Joris mogelijkheden om door middel van geluid de beleving te verbeteren. “Er is veel storend geluid in bijvoorbeeld een ziekenhuis dat stress oplevert voor patiënten. Dat draagt niet positief bij aan herstel en een positieve beleving van de zorg. Waarom kan de zorg niet meer voelen als een ’spa-ervaring?" De zorg anders laten voelen, is iets waar

E J J I iets aan zou willen bijdragen door middel van geluid. Zodat de zorg niet alleen voor de fysieke gezondheid zorgt, maar ook voor emotionele welzijn.
Joris komt graag in contact met andere ondernemers op Strijp-S en nodigt iedereen die meer over Sonic Branding wil weten om contact met hem op te nemen.