Resultaten
di 18 aug 2020

Salemate is de commerciƫle kracht van start-ups en scale-ups

"90% van de technische uitvindingen komt nooit op de markt omdat er onvoldoende commerciële kennis en kunde is bij hightech ondernemers”. Hugo Stijnen van Salemate heeft een duidelijke boodschap voor de innovatieve ondernemers in de Brainportregio: zorg dat je het commerciële stuk op orde hebt en daarvoor de juiste mensen in je team hebt.

Salemate heeft als missie om meer producten/ideeën succesvol naar de markt te brengen; ervaren marketing en sales professionals worden toegevoegd aan innovatieve teams om commerciële doelen te bereiken.

Beste Idee

Hugo zelf heeft  brede ervaring op het gebied van business development, innovatie, sales en marketing en concept selling en heeft in 2005 meegedaan aan Het Beste Idee van Nederland. Sindsdien is hij besmet met het virus van de geweldige ideeën die mensen hebben, zoals hij het zelf zegt. Slechts 4% van de ideeën die mensen in Nederland hebben, worden daadwerkelijk uitgevoerd. Salemate kiest er bewust voor om innovatieve teams aan te vullen met commerciële mensen, in plaats van het trainen van technische mensen. “Wij geloven dat iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Daarom zijn start-ups beter geholpen met een commerciële collega in plaats van een salestraining”, aldus Hugo. De inzet van Salemate kan door middel van subsidies tegen een gereduceerd tarief, dat maakt het erg aantrekkelijk voor bedrijven. Salemate helpt ook bij het verkrijgen van financiering voor product-, technologie-, markt-, proces- en/of organisatie-innovatie. Dit kunnen ook subsidietrajecten zijn die van a tot z door partnerbedrijf The Future uitgevoerd worden.  “Juist de combinatie van subsidie én commerciële slagkracht kunnen start-ups heel succesvol maken”, aldus Hugo.

EZ-GO

Een voorbeeld van een bedrijf dat werkt met Salemate is EZ Factory, die een app bieden om werkprocessen in productieomgevingen te ondersteunen. EZ-GO is eenvoudige en visuele app die wordt gebruikt in fabrieken om bijvoorbeeld checklijsten, eerstelijns onderhoudstaken en audits te digitaliseren, maar ook om werkinstructies op te zetten en verbeteringen van de standaard voor te stellen. Salemate biedt EZ Factory op maat gemaakte sales ondersteuning. Een ander voorbeeld is de ondersteuning bij het naar de markt brengen van My Beaker, een innovatieve drinkbeker die de vochtinname bijhoudt, wat erg nuttig is bij hart- en nierpatiënten of oudere mensen. Aan Dursol, een innovatieve start-up die een nieuw montagesysteem heeft ontwikkeld voor de zonne-energiebranche, biedt Salemate strategisch advies en ondersteuning in marketing & sales.

Foto: EZ Factory BV 

High Tech Sales Services

Om op grotere schaal technische bedrijven te helpen met het succesvol vermarkten van hun innovaties werkt Salemate in het project High Tech Sales Services samen met onderwijsinstellingen om het aantal commerciële techneuten te vergroten (met nadruk op commercieel). “In het project High Tech Sales Services werkt Salemate samen met de Technische Universiteit Eindhoven, Avans Hogeschool en start-up bedrijven CiroLabs, The Idealist en SPIKE samen om commerciële techneuten op te leiden. Tijdens het project doen studenten saleservaring op bij start-ups onder begeleiding van het Salemate team”, vertelt Hugo Stijnen. Binnen het project voeren studenten van Avans marktonderzoek uit voor de opdrachtgevers.

Strijp-S

Salemate is gevestigd op Strijp-S, in Microlab, dat als innovatieve en creatieve omgeving goed bij het bedrijf past. Door het grote aantal members bij Microlab lopen veel collega-bedrijven spontaan binnen bij Salemate met vragen over ondersteuning op salesvlak. “Op Strijp-S zitten we midden in het ecosysteem van innovatieve bedrijven en start-ups, dat is de ideale omgeving voor ons”, vertelt Hugo. Salemate werkt nauw samen met The Future en deelt samen een kantoor in Microlab.

Foto: Dursol BV

Eerste zakelijke vlogger

Hugo vertelt trots over een belangrijk nieuwtje dat Salemate heeft. Ze starten binnenkort met de eerste zakelijke vlogger in Nederland die over start-ups en scale-ups gaat vloggen. Onze vlogger maakt filmpjes over start-ups en scale-ups in Zuid-Nederland en combineert het luchtige van een vlog met technisch-inhoudelijke kennis. “Influencer marketing is een belangrijke marketingtrend, op de consumentenmarkt vormt het momenteel zo’n 25% van alle marketinginspanningen die bedrijven doen. In het start-up en scale-up ecosysteem waren er nog geen zakelijke vloggers en daarom is Salemate gestart met dit initiatief”, vertelt Hugo.

Salemate BV

www.salemate.nl

contact@salemate.nl

06 48 43 39 59