Resultaten
do. 6 nov. 2025

KOST Kaas & Delicatessen: nieuwe naam, nieuw hoofdstuk op Strijp-S

Van een winkel van 50 m² aan de Tongelresestraat naar 90 m² in het nieuwe Matchbox op Strijp-S: een mooie stap voor Jokkmokk, dat straks verdergaat als KOST Kaas & Delicatessen. “Je komt voor de kaas, maar je blijft voor het praatje,” zegt Jaap. “Met KOST wil ik laten zien dat een kaaswinkel ook een plek kan zijn waar mensen zich thuis voelen.”

Tijd voor verandering

Dat er ooit een verhuizing zou komen, wist Jaap eigenlijk al toen hij de winkel twee jaar geleden overnam. “De omgeving van de Tongelresestraat past steeds minder goed bij de klanten die bij mij komen,” vertelt hij. “Ik wilde graag naar een plek die beter past bij de sfeer en het publiek van de winkel.” Toen Strijp-S ter sprake kwam, voelde dat voor Jaap meteen als een kans. “Ik kwam in contact met Trudo over een plek in het nieuwe gebouw Matchbox. Zowel Trudo als ik zagen voor mij en de winkel een rol weggelegd op Strijp-S. Er zitten hier veel kleine ondernemingen, met een eigen karakter en feeling. Daarnaast vind ik het mooi om van betekenis te kunnen zijn voor een buurt. Hoe tof is het als mensen die om de hoek wonen straks hun kaas bij mij halen?”

De potentie van Strijp-S

“De woningen zijn hier heel uiteenlopend - van penthouses tot sociale huur - en dat zie je terug in de mensen. Die zijn bezig met goed, lekker en duurzaam eten. Daarnaast ligt Strijp-S centraal en er is altijd iets te doen. Van de FeelGood Market tot Dutch Design Week. De potentie is enorm.” En juist dat maakt het voor Jaap interessant om ook te gaan samenwerken met andere ondernemers op Strijp-S. “Liever samenwerken dan concurreren,” zegt Jaap. “Zo werk ik nu al bijvoorbeeld met Wine & Nuts, en ben ik in gesprek met Community Square over hun ruimte, om daar eventueel proeverijen te gaan doen. Daar ben ik nu vooral ook druk mee, kijken waar nog meer samenwerkingen mogelijk zijn.”

Kaas blijft de kern

Met een bijna twee keer zo grote winkel is er letterlijk meer ruimte én daarmee mogelijkheden. “Kaas blijft de kern, maar we gaan ook zeker inzetten op nieuwe, funky dingen. Denk aan de rijke kazen die je normaal alleen rond kerst vindt - die koop je straks het hele jaar door. En een klein aanbod aan signature broodjes, met alleen maar producten die we ook in de winkel verkopen. En ook zal er plek zijn voor een schap met vegan kazen.”

Nieuwe naam, nieuwe uitstraling

Niet alleen krijgt de winkel meer ruimte, maar ook een nieuwe naam en stijl. “Ik wilde al langer een rebranding doen,” vertelt Jaap. “Als je dan naar een andere locatie verhuist, hoort daar ook een frisse start bij. De naam KOST Kaas & Delicatessen bleef uiteindelijk hangen. Ik hou van simpele, krachtige woorden. ‘KOST’ heeft veel lagen: eten, dagelijkse kost, kostgangers... Er zijn allerlei haakjes mee te maken. En de letters zijn sterk. Het klopt gewoon.” Voor de huisstijl en het logo werkte Jaap samen met ontwerper Johan Moorman. “Ik zei tegen hem: er hoeft niks voor de hand liggends in, zoals kaas of de kleur geel. Maar natuurlijk ging hij juist daarmee aan de slag. En zo werd het logo én geel én gebaseerd op een stuk kaas”, lacht Jaap.

Opening

Waar de deuren van Jokkmokk sluiten op 31 december 2025, openen de deuren van Kost in februari 2026. Die maand staat gepland als een soort soft opening, waarin mensen al langs kunnen komen voor een lekker kaasje of iets anders. “Dat wordt een maand waarin we kunnen leren hoe mensen de winkel binnenkomen, hoe alles werkt en eventuele foutjes kunnen oplossen. Maart wordt dan echt een feestmaand, met in de weekenden allerlei leuke activiteiten. Zoals een kaasmaker die langskomt, of White Whale Sauces met hun lekkerste hot sauces. Er staat genoeg op de planning, dus kom vooral langs!”