Resultaten
vr 07 mei 2021

Fontysstudenten werken met bedrijven aan circulaire uitdagingen op Strijp-S

Een groep Fontysstudenten, -docenten en bedrijven werkt in het Klokgebouw aan circulaire uitdagingen op een vernieuwende manier. De studenten volgen geen vast lesprogramma maar ontdekken aan de hand van een uitdagend vraagstuk nieuwe kennis om samen tot innovatieve en toepasbare oplossingen te komen.

Renewi is een belangrijke partner bij deze nieuwe vorm van onderwijs, die Fontys een hybride leeromgeving noemt. “Bedrijven leren ook enorm veel van de studenten, ze brengen een frisse blik mee en zijn op de hoogte van de nieuwste methodieken”, vertelt projectleider Yolanda Lentz van Fontys.

Duurzaam ecosysteem

De hybride leeromgeving is een belangrijke nieuwe onderwijsvorm waarin het oppakken van challenges met studenten, bedrijven en docenten centraal staat. Om deze samenwerkingsvorm zo goed mogelijk te faciliteren zocht Fontys een plek waar iedereen prettig zou kunnen werken. Ze koos uiteindelijk voor Founded by All in het Klokgebouw, waar meerdere creatieve en innovatieve bedrijven gevestigd zijn. “Onze studenten zijn goed geland in het creatieve ecosysteem van Strijp-S waar ook verrassend veel duurzame en circulaire bedrijven gevestigd zijn. We ervaren een hoop circulariteit op Strijp-S, natuurlijk ook omdat veel gebouwen hergebruikt zijn”, aldus Yolanda.

Renewi

Afgelopen jaar is Fontys gestart met een pilot hybride leeromgeving om interdisciplinair aan de slag te kunnen gaan met deze belangrijke ontwikkeling. Binnen Fontys is het instituut Economie en Communicatie (FHEC) daarin de organisatie die dit draagt. Studenten van verschillende opleidingen werken samen aan de uitdagingen die samen met het bedrijfsleven worden geformuleerd. Het eerste bedrijf waarmee wordt samengewerkt in deze omgeving is Renewi. Er is intensief contact met Renewi en de studenten krijgen echt de mogelijkheid om iets positief bij te dragen aan de praktijk van dit bedrijf.

Proefjes met restafval

De studenten zijn samen met Renewi en vier coaches van Fontys aan de slag gegaan met drie uitdagingen. De groep is gaan kijken bij de afvalsortering van Renewi in Nieuwegein om te zien wat er aan de voor- en achterkant van het afvalsorteringsproces verbeterd kan worden. De studenten hebben - om te zien wat de mogelijkheden waren - experimenten uitgevoerd wat je met restafval kunt doen. Hoe kan je van restafval weer nieuwe producten maken, als je op een andere manier met afvalverwerking aan de slag gaat? Als er hoogwaardig restafval ontstaat, kunnen er producten gemaakt worden die voor nieuwe businessmodellen kunnen zorgen.

“De kracht van een hybride leeromgeving is dat je met elkaar leert en innoveert, door gezamenlijk op te trekken rondom een uitdaging. Door het team zo gemêleerd mogelijk te maken gaan mensen ook over hun eigen grenzen heen kijken, dat is heel mooi om te zien”, aldus Yolanda.