Resultaten
ma 11 jan 2021

Cutjongens verzorgden online Dutch Design Week vanuit Klokgebouw

Hoe maak je een online event net zo sexy als een offline event? Hoe zorg je dat kijkers geboeid blijven en écht contact maken met de gasten in een online talkshow? Dat was de uitdaging waar Cutjongens, videobedrijf van het eerste uur van Strijp-S, graag mee aan de slag ging tijdens Dutch Design Week (DDW) 2020.

Een editie die volledig online plaats vond. “We hebben met een team van 20 mensen 12 dagen lang zes uitzendingen De Wereld Draait Door gemaakt, zou je kunnen zeggen. Met meer dan 60 talkshows met talloze gasten, live gestreamd via internet, vanuit het Klokgebouw”, vertelt Merlijn Passier, samen met Bart van Sinten oprichter van Cutjongens.

Kloppend hart

“Voor ons was de uitdaging om het Klokgebouw ook online het kloppend hart te laten zijn van de DDW. DDW is een A-merk dus de uitzendingen moesten ook een A-uitstraling hebben. We hebben gezorgd dat de grote industriële hal goed zichtbaar was in de uitzendingen. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat tafelgasten die inbellen via een groot scherm als het ware ook ‘aan tafel’ zaten. Daardoor konden kijkers die persoon ook in de ogen kijken, wat het gesprek aan tafel boeiender maakt”, vertelt Merlijn. Waar Cutjongens vorig jaar tijdens DDW de online productie nog met een paar mensen verzorgde, werkte dit jaar een team van zo’n 20 mensen aan de producties. Bart en Merlijn waren als ‘vliegende kiep’ actief in de organisatie van het complexe online event.

Online DDW

Samen met het team van de DDW werden iedere dag in feite meerdere talkshows á la De Wereld Draait Door gemaakt, met tussenpauzes van 30-60 minuten. Uitzendingen maken waar mensen geboeid naar willen kijken, en blijven kijken, dat was de uitdaging. Waar ‘online’ vorig jaar nog een extraatje was, vormde het dit jaar de kern van de DDW. “Volgend jaar willen we de online DDW voor een nog groter publiek aantrekkelijk maken, zodat het méér wordt dan een goed alternatief voor de fysieke DDW”, vertelt Merlijn.

Fantastisch explosief mengsel

De Cutjongens zitten boordevol plannen om online media in te zetten om de Brainportregio te verbinden en te stimuleren. “Deze regio vormt een fantastisch explosief mengsel van mensen waar enorm veel uit voort komt. Wij willen het podium voor de regio zijn en groei en samenwerking helpen mogelijk maken, door middel van video-media”, vertelt Merlijn. In feite wil Cutjongens op beeld doen wat Innovation Origins in tekst doet, geven ze aan. Een mooie ambitie die duidelijk past bij de plannen van de regio.

Veelzijdig videobedrijf

Merlijn en Bart hebben al enorm veel ervaring in het maken van media die past bij mensen en organisaties met een maatschappelijke missie. Ze hebben 10 afleveringen van De Kracht van Brabant gemaakt en 10 aflevering van de Canon van Lammers (beide met Frank Lammers). Daarnaast hebben ze vier seizoenen De Kamer van Brabant (talkshow) gemaakt. Cutjongens is ook betrokken geweest bij VPRO Toekomstbouwers, ook een programma met een maatschappelijke missie. Cutjongens is nadrukkelijk een facilitair videobedrijf met veel disciplines in huis. Ze hebben bijvoorbeeld ook commercials gemaakt voor Kwantum waarin ze direct met de opdrachtgever het plan voor de commercial hebben gemaakt. Via een marketingbureau hebben ze de commercial van Plameco geproduceerd, die genomineerd was voor een Loden Leeuw.

Twee jongens op een zolderkamer

“In ons leven bestaat er niet veel meer dan bewegend beeld en geluid. Wij zijn nog steeds twee jongens op een zolderkamer die twee keer te veel tijd in een productie stoppen dan er betaald wordt. Maar ach, dat is ons lot en dat hebben we inmiddels geaccepteerd”, aldus Bart over de passie waarmee ze hun werk doen. Om hun passie en kennis over te dragen aan jong talent geeft Bart gastcolleges op het SintLucas en zit Merlijn in het bestuur van Broet.

Ruimte om te rotzooien

Strijp-S speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van Cutjongens. “Toen het hek open ging was het een spannend gebied, er waren vuige feestjes en het ruwe industriële van het terrein zorgde dat we ons hier meteen thuis voelden”, vertelt Bart. Sietske Aussems van Trudo was hun eerste contact op Strijp-S die hun aan een kantoorruimte in het Klokgebouw hielp. Merlijn en Bart juichen de huidige ontwikkelingen van harte toe. “Ik zou het vervelend vinden als het helemaal klaar zou zijn. Er moet wel voldoende ruimte blijven om te rotzooien, dan blijven er ook bijzondere dingen ontstaan in het gebied”, aldus Bart.

Foto credits: Max Kneefel, Twycer.