Resultaten
do 17 okt 2019

Connectie-S: OddOne: Beeldverhaal als basis voor alle communicatie

In de Apparatenfabriek is motion graphicsstudio OddOne gevestigd van eigenaar en designer Peter van de Riet. Peter is in Johannesburg, Zuid-Afrika opgegroeid en kwam op zijn 18e naar Eindhoven om zich daarna als zelfstandig grafisch ontwerper te ontwikkelen.

De studio specialiseert zich in het vertellen van verhalen door de combinatie van film en animatie, oftewel motion graphics. De studio heeft de ambitie om te groeien door de oprichting van een nieuw concept Hyperculture. Daarin werken Peter en zijn collega Floris Vos samen als een design directors duo om authentieke verhalen te gebruiken als basis voor alle communicatie rondom een merk.

Emoties overbrengen via bewegend beeld

“De kracht van bewegend beeld is dat je emoties kunt overbrengen. Door inzet van de combinatie van filmbeeld, tekst, animaties en geluid in een goed opgebouwde verhaallijn kan je een emotie overbrengen”, aldus Peter over het werk van de studio. De uitdaging is om veel verschillende dingen bij elkaar te brengen in een film die kijkers weet te raken. “Bij een filmverhaal kan je een sfeer overbrengen aan mensen, waarmee je veel meer kunt bereiken”, geeft Peter aan.

Het verhaal als sleutel tot de identiteit

Het bureau begint altijd met het zorgvuldig opschrijven van het verhaal van een opdrachtgever of project. Als het lukt om samen met de klant dat verhaal goed op te schrijven én te verbeelden in een storyboard, staat de basis voor verdere communicatie. “Als we dat verhaal vervolgens vertalen in beeld, heb je een krachtige bron van waaruit je alle andere communicatiemiddelen kunt gaan maken. Het logo, de website, advertenties, flyers, social media”, aldus Peter.

Tribeca

De studio heeft bijvoorbeeld werk gemaakt voor sterrenrestaurant Tribeca uit Heeze. Ze zijn begonnen om een film te maken over het bijzondere verhaal van de chef Jan Sobecki. Dat verhaal begon al vóórdat hij met Tribeca begon. Het laat zien en voelen wat zijn visie is, waar hij voor staat en wat hij wil bereiken. “We laten niet zozeer het eten zien of een restaurant waarin mensen zitten te eten, maar veel meer details die illustreren wat de visie van Tribeca is. Op een bepaald moment in de film plukt hij bijvoorbeeld een bloem, met een voor hem kenmerkende zachtheid. Daarin zie je hoe hij te werk gaat, terwijl het niet eens over eten gaat”, aldus Peter over de mooie film. De studio heeft vervolgens ook het logo en de beeldtaal van Tribeca ontworpen, in logische lijn met de buitenlandse ervaring van de chef in New York en Parijs. Zo wordt het één logisch verhaal waar mensen enthousiast van raken.

Mooi uitzicht

Peter en zijn collega’s werken met plezier vanuit hun ruime studio in de Apparatenfabriek. Ze genieten van het uitzicht door het grote raam gericht op het Boschgebouw en het Philipsdorp. “Het is hier mooi licht, zeker nu in september en oktober heb je een heel mooi uitzicht vanuit onze studio. Ik woon al lang in Eindhoven en voel me er thuis. Ik voel me zelfs onderdeel van de ontwikkeling van Eindhoven en ben blij dat ik er zelf ook een bijdrage aan kan leveren.” De studio doet ook werk voor de stad Eindhoven en ook voor de Dutch Design Week (DDW). Peter doet de art direction van de audiovisuele presentatie van de opening van de DDW. “In Eindhoven krijg je de ruimte om je eigen creatieve inbreng te doen. In Amsterdam doe ik vooral commerciële opdrachten, maar dan is er minder ruimte voor eigen inbreng over hoe het eindresultaat eruit komt te zien.”

Groeien met Hyperculture

Peter werkt samen met Floris Vos aan het laten groeien van hun nieuwe initiatief Hyperculture. Het doel is om naast lokale opdrachten ook nationaal en internationaal te kunnen werken. Vanuit de passie voor hun creatieve werk hebben ze de wens om op het hoogste niveau te kunnen werken. Door met een groter team grotere opdrachten te kunnen uitvoeren en ook met grotere budgetten. Door de combinatie van hun creativiteit en zakelijke lessen die ze geleerd hebben willen ze in de toekomst ook voor grotere opdrachtgevers kunnen werken met een groter team van creatieven.