Resultaten
vr 25 sep 2020

Brandbox Twenty

Bekendste lucifermerk gaat verder vanuit Strijp-S

Wist je dat Eindhoven vanwege de luciferindustrie ooit is gedoopt tot Lichtstad? En pas later vanwege de gloeilampen van Philips? Mede om die reden heeft het bedrijf Brandbox Twenty Eindhoven gekozen om het bekende, authentieke merk Zwaluw Lucifers, verder te gaan ontwikkelen vanuit Strijp-S. “Door de combinatie van de creative energie die je op Strijp-S voelt en de link met de Eindhovense luciferindustrie, is Strijp-S de ideale plek om Brandbox Twenty te starten. Ik ben al langer verliefd op deze plek, voor mij is het dé plek waar je je gedachten de vrije loopt kunt laten én in actie kunt omzetten”, vertelt oprichter Tom Bodde.

De loopbaan van Tom leidt via een koekjesfabriek naar Swedish Match, waar hij lange tijd eindverantwoordelijk was voor onder andere het merk Zwaluw lucifers. Door veranderende marktomstandigheden en persoonlijke ambities koos Tom om zijn eigen bedrijf te starten, iets waar hij al langer van droomde. In 2020 startte het bedrijf met het opfrissen van het lucifermerk, het bedrijf heeft de merkrechten en neemt alle activiteiten van Swedish Match over rond dit merk. Doel is om het merk verder te ontwikkelen en uit te bouwen, op hedendaagse en onconventionele wijze.

“Het luciferdoosje laten we zoals het is, dat is al 120 jaar zoals het nu is en wordt door veel mensen herkend. Het is een van de bekendste merken van Nederland”, vertelt Tom. Ondanks dat er een Zweedse tekst op het doosje staat, is het merk vooral in Nederland succesvol. Brandbox Twenty is actief in de Benelux. Zoals de Nederlander Zwaluw kent, zo kent de Belg het merk Union Match. Eveneens een merk van Brandbox Twenty. De merken worden herkend als kwaliteit, veiligheid en warmte, iets wat de basis vormt voor de uitbouw van beide merken. ”We gaan verder kijken wat voor producten die bij de merken passen nog meer op de markt gebracht kunnen worden”, aldus Tom.

Tom is nu een tijdje op Strijp-S gevestigd en geniet van de creative vibe in het gebied. Hij nam het kantoor over van Leo van Zwaardvis. Leuk toeval is dat Leo een tatoeage op zijn buik heeft van het bekende doosje Zwaluw lucifers. ”Dat geeft maar weer aan hoe populair het merk is bij mensen”, vertelt Tom. Het kantoor van Brandbox Twenty kijkt uit op alle kenmerkende bouwactiviteiten op Strijp-S in deze periode. Dat uitzicht geeft Tom inspiratie om op onconventionele wijze te werken aan het lucifermerk.

Een van de redenen om op Strijp-S te ondernemen is dat het bedrijf samenwerkingen zoekt met bedrijven en ondernemers die passen bij het creatieve karakter van het bedrijf. Tom nodigt mensen die zich aangesproken voelen dan ook uit om een keer kennis te maken.