Resultaten
wo 05 dec 2018

Pastryclub: passie voor creativiteit in patisserie

Jurgen Koens en Richard van Gent zijn eigenaar van de Pastryclub, een speciale patisserie waar heerlijke en aparte bonbons en vernieuwend banket wordt gemaakt van hoogwaardige grondstoffen van zoveel mogelijk lokale leveranciers. Pastryclub 1.0 zit in de Machinekamer en 2.0 zit in Vershal Het Veem. We spreken met Richard, een gedreven patissier met vele jaren ervaring.

Voorbij het traditionele banket

“We streven naar een constante smaakbeleving met vernieuwende en uitdagende producten. We willen graag onze passie delen met onze gasten”, zegt Richard. “We werken inmiddels 4,5 jaar samen en de samenwerking verloopt goed en prettig. We zijn wel twee verschillende persoonlijkheden maar vullen elkaar daardoor goed aan.” En hun kracht is heel veel maatwerk. Als mensen op zoek zijn naar een speciale smaak en taart voor bijvoorbeeld hun verjaardag, dan kan dit persoonlijk doch in de style van de Pastryclub gemaakt worden.

De smaak van beter, proeft naar meer

“Vroeger kocht men een Bossche bol of haalde men een fruitvlaai bij de bakker. Maar tegenwoordig wil men iets speciaals van de Pastryclub.” Dit luxe segment is aan het groeien. “We verkopen aan (sterren)restaurants, hotels, en koffiezaken in de regio maar ook in het buitenland. Zoals bijvoorbeeld friandises bij de koffie, onderdelen of volledige desserts en uiteraard bonbons ”, vertelt Richard.

Inspiratie vanuit cocktails of food-pairing

De combinaties worden vaak geïnspireerd door cocktails, design of kunst. En vervolgens  zorgvuldig via food-pairing samengesteld. “Ons concept moet je niet willen proberen in een dorp. Onze klanten willen telkens iets nieuws en iets anders proberen.” Wat dacht je van een gebakje met vanille, tonka bonen, mango en limoen. Of een bonbon met Kalamansi en tijm of een Sambuca-yoghurt-rode biet bonbon? Verrassen met smaken is het credo, zoveel mogelijk biologisch, opgebouwd uit meerdere structuren en smaakcomponenten om de totale beleving van heerlijke “pastry” te ervaren.

Doelgroep op Strijp-S

De Pastryclub richt zich ook sterk op de consumenten die op Strijp-S wonen en werken. Het volume bij verkoop aan consumenten is minder groot dan bij business-to-business maar de marge is beter. Daarnaast gelooft Richard heel erg in de kracht van mond-op-mond reclame en is de Pastryclub 1.0 in de machinekamer een unieke trekpleister. “Deze ruimte wordt zelfs verhuurd voor trouwerijen en is een officiële trouwlocatie bij de gemeente Eindhoven”, lacht Richard.

Band met Strijp-S

Inmiddels woont Richard iets meer dan een jaar op Strijp-S en is het zijn thuis geworden. Hij heeft iets met het industriële, het rauwe en de creatieve setting hier. “Zo experimenteren we momenteel met food 3D printing. Dit is een interessante ontwikkeling waarmee je de grenzen van creativiteit kunt verbreden.”

www.pastryclub.nl www.vershalhetveem.nl