Resultaten
ma 20 jan 2020

Connectie-S: Ton Mikkers Motion Graphics Designer

Ton Mikkers is een motion graphics designer, gevestigd in de Apparatenfabriek en sinds 2011 actief als zelfstandig ondernemer. Ton werkt voor bedrijven en organisaties in heel Nederland maar heeft een groeiend netwerk in regio Eindhoven, waardoor het aantal opdrachten uit deze regio toeneemt.

“Het is super gemakkelijk om in contact te komen met nieuwe, creatieve mensen, hier op Strijp-S”, vertelt Ton over de reden waarom hij heel graag op Strijp-S onderneemt.

Verhaal vertellen met motion graphics

Via het interview met E J J I kwam Connectie-S in contact met Ton Mikkers. E J J I en Ton Mikkers werken vaak samen aan projecten waarbij E J J I de audio maakt en Ton Mikkers de motion graphics. De kracht van Ton is om creatief mee te denken met de klant over hoe ze het verhaal het beste kunnen visualiseren. “Ik zoek naar visuele metaforen om het verhaal op een frisse en verrassende manier in beeld te brengen”, vertelt Ton. Met motion graphics, ook wel animaties genoemd kan je dingen die niet bestaan toch op beeld krijgen in een video, waardoor je ook abstracte boodschappen goed kunt overbrengen. Ook dingen die je praktisch gezien niet kunt filmen, kan je in een animatie wel in beeld brengen. Dat is voor veel van zijn klanten van grote waarde.  

AVROTROS

Ton heeft onlangs voor AVROTROS een film gemaakt waarin aan medewerkers wordt uitgelegd wat de toekomst van televisie is en wat dat voor hen betekent. AVROTROS kwam met technische, inhoudelijke data in de vorm van een taartdiagram bij Ton. Vervolgens is Ton gaan brainstormen over de vorm waarin deze inhoudelijke boodschap aantrekkelijke gevisualiseerd zou kunnen worden in de vorm van een mooie, korte film. Ton over zijn aanpak: “Een boodschap blijft beter hangen als de kijker wordt uitgedaagd om goed te kijken wat er in de video gebeurt. Dan moet je soms niet te letterlijk visualiseren wat de boodschap is maar ook dingen aan de verbeelding over laten”. Dit is goed te zien in de film van AVROTROS, die op de website www.tonmikkers.nl te zien is.

Creatieve vrijheid

Bureau EDHV heeft onlangs voor Eindhoven verschillende ’Share the vibe’-video’s gemaakt. Ton mocht ook een Share the vibe-video maken en hij is erg blij met de creatieve vrijheid die hij gekregen heeft van EDHV om deze video te maken (ook te zien via zijn website). “Op de share the vibe-video heb ik veel positieve reacties gehad van mensen die het in de stad of online gezien hebben. Ook reacties van ‘oh doe jij dat ook?’. In die zin heeft het me ook geholpen om meer mensen te vertellen wat ik allemaal kan”, aldus Ton. Ton heeft ook meegewerkt aan de Share the vibe-video die E J J I gemaakt heeft.

Creativiteit op Strijp-S

“Er zit superveel creativiteit hier op Strijp-S, dat spreekt me heel erg aan. Het is gemakkelijk om contact te leggen, je merkt echt een open houding bij mensen, die mentaliteit spreekt me aan”, vertelt Ton over zijn werkplek op Strijp-S in de Apparatenfabriek. Ton heeft veel klanten uit heel Nederland maar doordat zijn netwerk in Eindhoven groeit krijgt hij ook steeds meer opdrachtgevers uit de regio. Hij vindt het prettig om meer werk in de regio Eindhoven te maken omdat er veel kwaliteit en creativiteit zit en daar graag mee wil samenwerken aan mooie video’s.

Toekomst als visual consultant

Het werk van Ton ontwikkelt zich sterk in de richting van Visual Consultant. Naast het maken van motion graphics zet hij zich meer in om mee te denken met de klant bij het vormgeven van het verhaal. Hoe kan je iets op een duidelijke en zo interessant mogelijke manier visualiseren? Ton bedenkt steeds vaker concepten en werkt die dan verder uit. “Het bedenken van concepten stimuleert mij enorm. Ik heb snel ideeën en spar graag met klanten om tot een goed script te komen. Het animeren besteed ik soms uit, mijn focus komt steeds meer op het geven van advies en het bedenken van concepten”, geeft Ton aan.

Favoriete plekken op Strijp-S

Ton bezoekt graag de Urban Shopper, sowieso om zich te laten knippen bij Bertje van Next Best Barber, maar hij waardeert het dat je in de Urban Shopper zo’n divers aanbod aan unieke winkeltjes hebt die je in de rest van de stad niet tegenkomt. Hij gaat ook graag een Broodje Porchetta eten bij Che Bontà in de Vershal, dat is echt zijn favoriet.