Resultaten
ma 01 okt 2018

Studyportals: een succesverhaal op Strijp-S

Op de studentenkamer werd eind 2007 vanuit mastersportal.eu het huidige Studyportals.com gestart. Studyportals zorgt ervoor dat studenten internationaal en transparant hun studiekeuze kunnen maken bij Engelstalige universiteiten. En ze zijn succesvol daarin: ze werken samen met 3.050 universiteiten, hebben 28 miljoen student gebruikers waarvan er ca. 370.000 zich via Studyportals inschrijven, 170.000 studies in 114 landen en 10 kantoren in Amerika, Australië, Europa en Azië. In Eindhoven zijn ze gevestigd in het Klokgebouw op de 7e verdieping.

In de achterbak het Philipsterrein op

We spreken met Edwin van Rest, CEO en Chief Opportunities Officer; hij was één van de oprichters en is mede-eigenaar van Studyportals. Sinds begin 2009 zit Studyportals al op Strijp-S. In de begintijd werkte de lift niet altijd, waren de vloeren nog niet zo strak en was er zelfs geen drinkwater. Maar ze hebben altijd kunnen opschalen met flexibele ruimtes en ze willen ook nu graag blijven. Edwin blikt nog even terug en vertelt: “In die tijd was er nog  Philips security. Als we bezoekers hadden, gingen die soms in de achterbak van de auto mee het terrein op. Het duurde namelijk 2 dagen voordat je iemand had aangemeld en dat was niet werkbaar voor ons als startup want die tijd hadden we niet…Nu is Strijp-S dynamisch, goed bereikbaar, met veel leuke plekken om te lunchen, veel expats en een inspirerende omgeving.”

Van startup naar scaleup

Tot 2010 waren studenten van universiteiten verplicht om 3 tot 6 maanden in het buitenland een deel van hun studie te doen. Daarna werd het 5-jarig programma (bachelor 3 jaar – 2 jaar master) verplicht en werd het buitenland programma geschrapt. Studenten gingen vervolgens hun hele master in het buitenland doen maar er was geen goede manier om de opleidingen te vinden en te vergelijken. Dat probleem wilde Studyportals oplossen naast het bieden van informatie over kosten, inhoud en kwaliteit van de opleiding, landinformatie en studentenervaringen. Dat was geen makkelijke weg, vertelt Edwin. “We hebben een jaar lang ‘gebedeld’ bij de top 100 universiteiten  en uiteindelijk kregen we het voor elkaar op basis van emotionele argumenten dat 70 universiteiten in 27 landen mee wilden doen.” Na een jaar of 5 had Studyportals volledige Europese dekking en zijn ze wereldwijd hard gegroeid.

The Amazon of learning

Edwin heeft een groot doel voor ogen: “We bieden een grote toegevoegde waarde aan de studenten maar zijn ook voor de universiteiten zeer waardevol. Nu willen we ‘The Amazon of Learning’ worden en gelinkt zijn aan het onderwijs- en carrièrepad dat studenten volgen.  We houden ons bezig met alle zaken die student tijdens zijn studie meemaakt in relatie tot de opleiding.”

De missie

Edwin studeerde aan de TU in Eindhoven, zat 14 maanden in Osaka tijdens zijn studie en leerde ook Japans. Hij werd daardoor internationaal gevormd en ziet dat mensen in heel de wereld eigenlijk hetzelfde zijn. “De Secretary of State van Amerika was bezig om 100.000 Chinezen in Amerika te laten studeren en 100.000 Amerikanen in China. Door het aangaan van dit soort uitwisselingen kan je conflicten en oorlogen voorkomen doordat er begrip en relaties ontstaan, als er maar voldoende links tussen bevolkingsgroepen zijn. Als wij als Studyportals hier maar een klein beetje aan kunnen bijdragen, is onze missie geslaagd.”

Die missie is nu meer relevant dan ooit met alle brandhaarden in de wereld.

www.studyportals.com | www.facebook.com/StudyPortals