Resultaten
di 22 jan 2019

Next Best Barber “We’re gonna rock the world”

Zijn echte naam is Jefferson Weyman en toen hij nog een klein jongetje was werd hij Jay-jay genoemd. En uiteindelijk werd zijn naam Jay die kapper van lieverlee Jay dé Kapper. Gevestigd in de Urban Shopper en woonachtig op Strijp-S, krijgt hij steeds meer bekendheid en knipt hij samen met zijn collega Bert erop los. En nu wil Jay de wereld veroveren met zijn kapsels!

Het eerste kapsel is altijd goed

Het knippen begon eigenlijk als grap, een vriend van Jay vroeg een keer of hij hem wilde knippen. Jay had toen nog geen opleiding. Hij vertelt: “Als je kapper gaat worden is het eerste kapsel altijd goed. Je doet het uit gevoel en dan gaat het automatisch goed.” Jay ging steeds meer mensen knippen en ook spijbelen van school. Hij werd van school gestuurd maar dat boeide hem niet. Hij knipte steeds meer mensen bij zijn ouders thuis in de schuur.

Van beginnersgeluk naar professioneel kapper

Dat beginnersgeluk van het eerste kapsel duurde niet voor eeuwig. Hij volgde een kappersopleiding maar bij het examen was er verschil van mening over een beoordeling. “Ik moest een dame kleuren en dat was blijkbaar niet goed. Toen was ik er klaar mee.” Hij pakte het vliegtuig naar Curaçao en besloot daar om voor zichzelf te beginnen. 

Heren zijn blijer met hun nieuwe kapsel

Hij wilde van het begin af aan naar de Urban Shopper op Strijp-S maar dat was toen nog niet klaar. Zijn eerste kapperszaak zat op de Edisonstraat, “Dat was een hele andere wijk, tegenover de hoeren. We hebben veel gelachen toen”, lacht Jay. Hij knipt alleen maar heren, dames zijn minder gezellig en heren zijn blijer met hun nieuwe kapsel. Hij onderscheidt zich van andere kappers door alle stijlen aan te kunnen: black hair, Europees, of Aziatisch. 

Skin fade, scheiding of block head

Eigenlijk zijn de trends momenteel te rustig en te kalmpjes, vindt Jay. Maar wat is dan wel hip momenteel? “Een scheiding is momenteel hot bij Europeanen. Of een “skin fade”, geschoren boven de oren. Bij black hair is het de block head.” Inmiddels heeft zijn faam de voetballerij bereikt en knipt hij ook een aantal PSV-voetballers. Hij zat bij veel van die jongens op school op de Burg en kent hen dus nog van vroeger. “Soms komen ze uit Amsterdam om hier geknipt te worden of word ik naar Lyon of Engeland gevlogen”, vertelt Jay.

Mannen die er goed uit willen zien

Hij gelooft heilig in internet en marketing en bereikt met foto’s van zijn kapsels een groot publiek online. Ik kan het daarmee groter maken, legt Jay uit. “Je moet een gevoel neerzetten op internet. Mensen kijken naar foto’s. Het is een feeling die je al kan verkopen, voordat je iets hebt gekocht.” Hij wil over vijf jaar een grotere kapsalon hebben met op z’n minst vier man personeel en een taboe doorbreken. Zijn droom is om ervoor te gaan zorgen dat mannen naar de schoonheidsspecialist gaan. En volgens Jay willen mannen wel maar durven ze het nu niet. “Iedereen wil er goed uit zien en iedereen wil met een goed gevoel naar buiten gaan. Wij verkopen zelfvertrouwen en daarmee kan je de wereld aan.” 

https://nextbestbarber.com