Resultaten
zo 28 apr 2019

Fontys studenten ondernemen op Strijp-S

Fontys Ondernemerslab is een praktisch derde jaar voor studenten van Fontys Ondernemerschap en Retail Management. Studenten gaan alles wat ze in de eerste twee jaar van hun studie hebben geleerd, in de praktijk brengen om een eigen onderneming te starten. Op Strijp-S zijn inmiddels negen ondernemersteams van studenten actief.

Uit de schoolomgeving halen

Fontys besloot om de studenten uit hun schoolomgeving te halen en ze te laten ondernemen in de vibe van dynamisch Strijp-S. Zodat ze lokaal, dichtbij de stad Eindhoven en het bedrijfsleven zijn om ontwikkelingen in het bedrijfsleven te volgen én een bijdrage te leveren. Voor een retailconcept ondernemen ze in de retailomgeving bij de Urban Shopper en voor een business-to-business concept werken ze in een startup omgeving bij Founded by All (vijfde verdieping Klokgebouw). “Er is veel enthousiasme bij de studenten en de omgeving van Strijp-S geeft een enorme dynamiek en veel energie”, vertelt Sophie van Strien, coördinator van het Ondernemerslab. “Studenten leren niet alleen om een product of dienst op de markt te brengen, maar ze ondervinden ook allerlei problemen en restricties in de echte wereld.”

Ondernemende skills

Er zijn in totaal 45 studenten die zijn onderverdeeld in negen teams van elk vijf studenten waarvan er dit jaar vier business-to-business concepten en vijf retail ondernemingen zijn. De producten variëren van een ‘Happy Band’ (afleiding voor kinderen als ze gevaccineerd moeten worden), tot herenaccessoires (horloges, sieraden, ketting, ringen) tot duurzame telefoonhoesjes (3D-printed gemaakt van afvalmateriaal uit Eindhoven) en sokken (waarvan de ophoudband ook uit gerecycled materiaal is gemaakt). Maar ook een app die privégebruik van de mobiele telefoon monitort en beperkt en de ‘Borrelaer’ (borrelplank die je aan een wijnfles kunt hangen). 

Coaching

Vijf docent coaches begeleiden elk twee ondernemersteams. Daarnaast is aan elk team ook nog een bedrijfscoach en een accountant gekoppeld en wordt er samengewerkt met Stichting Jong Ondernemen. Bij Fontys werden ze geïnspireerd door Proakatemia uit Finland, een opleiding die is gericht op studentondernemerschap en leren door ‘trial and error’ onder begeleiding van coaches. 

Ondernemen in de echte wereld

Studenten moeten zelf met ideeën komen en uiteindelijk twee business concepten uitwerken. Na het uitvoeren van een quickscan, deskresearch en een haalbaarheidsonderzoek worden de concepten uitgewerkt in een presentatie en verdedigd. Uiteindelijk kiezen de studenten zelf welk concept tot een businessplan wordt uitgewerkt. Vanaf het tweede halfjaar maken de studenten een exploitatieplan en een jaarverslag waarbij het ook de bedoeling is dat er echte producten en diensten worden ontwikkeld. Ook wordt er een heuse aandeelhoudersvergadering belegd en wordt besloten of ze na dit jaar doorgaan. 

Young professionals

‘Uiteindelijk is het doel om deze young professionals klaar te stomen voor de werkomgeving”, legt Sophie uit. Het samenbrengen van theorie en praktijk in een eigen onderneming en het ook echt doen levert ondernemende studenten en praktijkgerichte doeners op. Het is een zwaar en intensief jaar voor studenten maar wel een jaar waarin ze veel leren en uiteindelijk als feedback geven: “Gaaf jaar! Ik heb nog nooit zoveel geleerd!”